And Caesar's spirit, ranging for revenge,
With Ate by his side come hot from hell,
Shall in these confines with a monarch's voice
Cry 'Havoc,' and let slip the dogs of war;
That this foul deed shall smell above the earth
With carrion men, groaning for burial.
(William Shakespeare, "Julius Caesar", Act III, scene 1)

zaterdag 1 december 2007

It is a Man's World

Liefste vrouwen

Voor een keer schrijf ik niet voor het algemene publiek, maar speciaal voor u.
Vooraleer ik doorga met de blog zou ik graag willen dat jullie eerst dit filmpje kijken, alwaar de geniale Dave Chappelle tussen zijn stand-up grappen over weed en nigga's ook wel n's een uitspraak doet die eerlijk gezegd blijft hangen.



Chivalry is dead... and women killed it.

Ik heb deze statement ooit als titel gebruikt voor een blog, maar deze keer wil ik er n's volledig op ingaan.
Chivalry is dead. En dat, beste dames, is volledig aan jullie te danken. Dankzij jullie is het nog onmogelijk voor de man om zich naar de etiquette te schikken en u als vrouw te behandelen zoals het hoort.
Ik ben voor emancipatie, daar kom ik ook volledig en eerlijk voor uit. Maar dat neemt niet weg dat een man als ik (en dat ligt deels aan m'n opvoeding) het moeilijk vindt om sommige principes uit de weg te gaan.
U mag gerust weten dat zelfs het betalen van een (eerste) drankje voor mij nog altijd als iets heel ongemakkelijks overkomt. Dat mag in de meeste oren wel klinken als iets heel banaals, maar voor mij is het gewoonweg een kwestie van principe. Vanuit mijn overtuiging als man is het volledig "not-done" om een eerste drankje te laten trakteren door een vrouw. Het hoort eigenlijk gewoon niet. En natuurlijk valt zoiets niet te weigeren. Ik kan in de meeste gevallen echt geen nee zeggen (voor ik weer negatieve reacties krijg). Maar toch...
Ok, om het even niet enkel bij drankjes te houden, even een goed voorbeeld.

Senegal. Dorpje. Activiteit: batikken. Het volk daar verdient er nog een centje aan, en ik heb weer een leuk tafellaken om cadeau te doen thuis. Werk gedaan. Intermingling tussen de bevolking en de toeristen (sorry, maar hoewel ik m ervoor schaam ben ik ginder slechts "toerist" geweest).
Senegalese vrouw is in het proces van het rechtstaan om haar stoel aan mij af te staan. Met gebarentaal maak ik haar duidelijk dat dat niet moet. Opeens krijg ik commentaar van een van de teamleden of ik "te veel schrik en te verlegen ben" om te willen gaan zitten ( ik ga geen namen noemen).
Laat het mij voor eens en altijd duidelijk zijn, lieve vrouwen. Ik ben nog liever een man met principes die de rest van de dag recht blijft staan, dan de een of andere hypocriete luie "strandsloefer" die zn vuile dikke vette reet daarop neerploft met de wetenschap dat de vrouwen die daar aan het werk zijn meer hebben aan een rustpauze dan jij.
Dan vraag ik mij af, beste vrouwen, is zoiets dan zo abnormaal? Is de wereld al zo gedegenereerd dat iets puur eervol en chivalrisch beschouwd wordt als deviant?
Blijkbaar zijn we een richting uit aan het gaan waar een man geen man meer kan (of zelfs wil) zijn. Het begrip "emo" is daar de laatste nieuwe halte van.
Kijk, het feit dat man en vrouw qua denkwijzen and such dichter bij mekaar liggen dan ooit, mag dan voor wel hip-hoi zijn, maar u vergeet 1 ding: Vrouwen komen van Venus, mannen van Mars en blijkbaar vinden Martianen het tegenwoordig leuker om als Venusiaan te denken en te handelen; dan Martiaan te blijven en een heilig respect te hebben voor de bevolking van Venus.
En ik zal m'n best doen om daar voor te streven (with God as my witness, mocht ik erin geloven tenminste) en dat zal ik blijven doen zolang mannen vrouwen slaan (u spreekt mij maar n's aan over het "Marktrock-avontuur van 2 jaar geleden), zolang het bij mannen aan respect ontbreekt voor vrouwen, en zolang vrouwen gaan verkondigen dat alle mannen klootzakken zijn omdat het hun mankeert aan respect. En geef mij verdomme af en toe de kans om u allen te behandelen als prinsessen. Jesus Christ. Op m'n erewoord, en in tegenstelling tot de meesten is dat van mij nog HEILIG (hallelujah).

En aan alle mannen: It is a man's world... it is a man's world... but it wouldn't be nothing, nothing without a woman or a girl.

Bon, Lawrence geeft cursussen aan beginners over etiquette, hij geeft een inzicht in zijn eigen erecode (waar hij heilig aan vasthoudt) en na afloop krijgt u, beste man, een eigen persoonlijk diploma-certificaat toegereikt. Reserveer tijdig, want het zal een stormloop worden!

Mais soit, even wat frustraties afgereageerd. Genoeg erover. Ik stop er weer even mee. De volgende blog zal wel weer in de lijn van de vorige blogs staan. Dit was even een tussendoortje. En ik laat u achter met een foto van mij. Kwestie van ook n's wat "whory" en stoer te doen.
Tip: zet ondertussen ook even de laatste nieuwe track van Lawry FM op. Kwestie van ook n's naar goeie muziek te luisteren.

Geen opmerkingen: